Τρίτη, 1 Ιανουαρίου 2008

Ο άντρας Οδυσσέας , o Ποιητής και οι παραμυθάδες μίμοι.




"Ψίχουλα απο το δείπνο του Ομήρου είναι οι στίχοι μου." Αισχύλος.

"Προτιμώ να αναλύω μουσικά φαινόμενα και ταινίες ή περιοδικά και φωτογράφους παρά να ασχολούμαι με τον Όμηρο". Απάντηση φίλης μου.

Τι να βρίσκεται πίσω από τούτη την απάντηση; Η ποιητική του Σεφέρη;
“...άφησα να περάσει ένα πλατύ ποτάμι μέσα από τα δάκτυλα μου χωρίς να πιω μια στάλα.”

Λοιπόν πίσω από την αδιαφορία για τον Όμηρο κρύβεται ένα πανέξυπνος άνθρωπος.
Που γκρεμίζει στα Τάρταρα το σαθρό εκπαιδευτικό μας σύστημα και στο “τις πταίει” μας απαντά πως φταίνε οι δάσκαλοι και οι διδακτικοί.
Ας δούμε λίγο πως μας μαθαίνουν τον Όμηρο οι...αοιδοί διδάσκαλοι μέσα από την ιστορία της Κίρκης.

Χαμένοι και στην κυριολεξία πελαγωμένοι ο Οδυσσέας με τους συντρόφους τους βλέπουν ένα νησί.
“Κάντε μια βόλτα παλληκάρια μου, προστάζει. Εξερευνήστε τούτο το κομμάτι γης και φέρτε πίσω ότι θα μας είναι πολύτιμο για το ταξίδι της επιστροφής.”
Και οι ναυτικοί βγαίνουν στο νησί και βρίσκονται ξαφνικά μπροστά στην Κίρκη και το παλάτι της. Τους κοιτάζει με ένα βλέμμα υπνωτικό, τους αγγίζει με το μαγικό της ραβδάκι και τους κάνει γουρούνια!Και αυτοί γρυλίζουν και κυλιούνται στις λάσπες του νησιού.
Και ο Οδυσσέας δεν αντέχει την αναμονή και βγαίνει ο ίδιος στο νησί.
Και φτάνει μπροστά στην Κίρκη και αντιλαμβάνεται την κατάσταση.
Πάει να τον μαγέψει και αυτόν. Όμως ο πολυμήχανος μαντεύει τις προθέσεις της:
-Ήσσα(πίσω)! Ήσσα ρουφιάνα μάγισσα. Γρήγορα ξανακάμε τους συντρόφους μου ανθρώπους αλλιώς κατεβάζω το σπαθί και σου κόβω το κεφάλι.
Ωραίο παραμύθι. Ραβδάκι σαν να λέμε Χάρη Πότερ και σπαθί και παλάτια σαν να λέμε Lord of the Rings.
Για αυτό και ο Όμηρος δεν αρέσει στη φίλη μου.
-Ξέρεις Λάκων τέτοιες ιστορίες τις λένε και οι γιαγιάδες. Δεν είναι και δύσκολο. Αν η γιαγιά είναι και λίγο νεραϊδοπαρμένη όλα γίνουνται...Μα ετούτος είναι ο σπουδαίος ο Όμηρος;
-Όχι αναγνώστη μου

Ας δούμε τώρα τον Όμηρο πέρα από τη σκοπιά του παραμυθά αοιδού.Θα μελετήσουμε την ίδια ιστορία ως Ραψωδοί. Ως ο ποιητής ο ίδιος...
Τι είναι άραγε το πλήρωμα του Οδυσσέα; Είναι ναύτες. Άντρες θαλασσόλυκοι, μούτσοι και κωπηλάτες. Αμόρφωτοι και άξεστοι αγροίκοι.Θαλασσοδαρμενοι με την αρμύρα να 'χει συμποτίσει το δέρμα τους και βλαστημούν τη μοίρα τους και το κακό τους ριζικό.
Και τους λείπει το θηλυκό. Το απαλό το χάδι μαζί με τη στοργή και τη ζεστασιά. Και μαζί και ο έρωτας.
Ευάλωτοι αυτοί συναντούν την πανέμορφη μάγισσα. Τα χάνουν όσο αυτή τους κοιτάζει με ένα βλέμμα γεμάτο νάζι, πάθος που αφήνει και υποσχέσεις. Και τους σέρνει μέσα στο πολυτελές παλάτι. Τώρα τους περιποιούνται τα απαλά τα γυναικεία χέρια. Τους προσφέρει εδέσματα και τους μεθά με το ποτό της. Μα τους δίνει και τον έρωτα που τόσο τους είχε λείψει. Όλοι τους θα βρεθούν μέσα στους κόλπους της πανέμορφης Κίρκης.
Και χάνουν τα λογικά τους. Γίνονται παμφάγα γουρούνια...
Μα τι να συμβολίζει ο χοίρος;
Μα τον υλικό κόσμο βέβαια. Τις ηδονές χωρίς συναίσθημα, τις απολαύσεις δίχως μέτρο ...
Και όταν ο Όμηρος μας μιλά για γουρούνια που κυλιούνται στις λάσπες μας μιλά για αυτούς που παραδόθηκαν στην ύλη και στις σαρκικές απολαύσεις χάνοντας το μέτρο.

Αυτούς που κυλιούνται άμυαλα και αχόρταγα μέσα στην αμαρτία.

Μα τι απέγινε ο Οδυσσέας; Δεν αντέχει την αναμονή. Πάει ο ίδιος να ιδεί τι συμβαίνει..
Και φτάνει και αυτός μπροστά στη Μάγισσα και βλέπει τους συντρόφους του παραδομένους.Ηχεί στα αυτιά τους μόνο το εμβατήριο του Συντάγματος της ηδονής του Καβάφη.Έτσι χάνεται και ξεχνιέται η Ιθάκη. Τώρα όλοι είναι ο Κανένας!
Έχουν μεταμορφωθεί σε αχόρταγα γουρούνια...
Και οργίζεται. Θέλει να τους μαστιγώσει και να τους βάλει τις φωνές:
" Σκυλιά!Τι χάλια είναι ετούτα; Μπρος μεταβολή και πίσω στο καράβι. "
Όμως ο Οδυσσέας είναι έξυπνος. Ξέρει καλά πως κάτι τέτοιο θα προκαλούσε ανταρσία.

Βάζει χαλκά στην οργή του και λέει:
" Μωρέ τι παράδεισος είναι ετούτος;Τι όαση στη μέση του πελάγου;Γλεντήστε παλληκάρια μου και εγώ μαζί σας. "
Και η Κίρκη αγναντεύει την σκηνή σίγουρη πως μάγεψε και τον κυβερνήτη τους...
Όμως ο Οδυσσέας είναι εξυπνότερος και από τη μάγισσα. Μέσα σε ένα βράδυ κυριέψε το απάτητο της Τροίας κάστρο ενώ οι Αχαιοί μάταια για χρόνους προσπαθούσαν.
Και έχει και για προστάτιδα του την Αθηνά!Τη Θεά της σοφίας για αυτό και λέγεται πως γεννήθηκε από το κεφάλι του Δία. Απο το μυαλό του δηλαδή.
-Μα ποια Θεά Αθηνά και δωδεκάθεο και πράσσειν άλογα αναγνώστη μου;
Η θεά Αθηνά δεν είναι τίποτε άλλο παρά το μυαλό του Οδυσσέα. Η ψύχραιμη θεώρηση των πραγμάτων. Ο νους σώζει πάντοτε τον Οδυσσέα. Το μυαλό είναι η προστάτιδα δύναμη του.

Και τώρα έφτασε η ώρα της Κίρκης να γνωρίσει τον Οδυσσέα.
Όμως ο Οδυσσέας είναι κυβερνήτης και όχι μούτσος, είναι βασιλιάς και όχι κωπηλάτης.
Είναι ο ένας για τους χίλιους, ο γιος του Λαέρτη ο πολυμήχανος ο πορθητής.
Μαγεύεται η Κίρκη τώρα από τον άντρα Οδυσσέα.Αυτόν που περιμένει η Πηνελόπη χρόνους και προτιμά να πεθάνει με την θεϊκή ανάμνηση του από το να υποκύψει στο μέτριο των μνηστήρων. Τον ερωτεύεται η Μάγισσα και αφιερώνεται σε αυτόν.

Αυτό είναι το σοκ που θα ξυπνήσει τους άντρες του Οδυσσέα από το λήθαργο.
-Καπετάνιο μας λείπει η πατρίδα και τα σπίτια μας. Θέλουμε να γυρίσουμε πίσω στην Ιθάκη.
Κάπου εδώ όμως αναγνώστη δέχεσαι και εσύ το σοκ και σε ακούμπα και σένα ένα μαγικό ραβδάκι. Και καταλαβαίνεις γιατί ο Όμηρος είναι ποιητής και η κάθε Ρόουλινγκ γελωτοποιός και παραμυθάς.
Και τώρα θες και εσύ να τυφλώσεις τον Κύκλωπα σου, την ημιμάθεια σου δηλαδή και από “Κανένας” και ασήμαντος να γίνεις ο Οδυσσέας ο γιος του Λαέρτη ο πολιορκητής.
Καιρός είναι να τραβήξεις και εσύ για την Ιθάκη σου αναγνώστη...


ΥΓ: Το κείμενο αφιερώνεται στο Νεοαρχαίο Εμπεδοκλή.

46 σχόλια:

Equilibrium είπε...

Το κειμενό σου ένα σύγχρονο παραμύθι, ένας μύθος-γροθιά στο σήμερα. Να'σαι καλά και το 08 να μας γράφεις!!

hasapi grammata είπε...

otan spoudasa senario, to proto pou mas eipan itan oti o protos senariografos ston kosmo einai o omiros. diavazodas ksana prosfata tin iliada epiveveosa osa eixan lehti.
kali xronia
orees kai efsotxes paratirisis opos pada

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΟΣ είπε...

Υπάρχει καλύτερο ποδαρικό από έναν πήχη σταθερά ανοδικό και λόγια γόνιμα, πανέτοιμα να ευδοκιμήσουν?

Καλό 8 και πάλι, καλά μυαλά σε όλους μας.

Surrealist είπε...

Είπα να μπω να πω μια καλημέρα, όμως βρήκα ένα από τα καλύτερα post…
Τι να πρωτοπούμε, εδώ στον Ακράγαντα;
Περί νόησης… και ύφανση μύθων, περί των αριθμών … και τον άνθρωπο… για τον δακτυλικό εξάμετρο του Παρμενίδη, περί του «γίγνεσθαι» ή του «είναι»
Περί Hominidae… ίσως… «περί φύσεως κοσμολογικής»

Καλύτερα να τα διαβάσουμε…

Σου αφήνω μόνο αυτό
πάντα εσωτερική ανάγκη,
ο εσωτερισμός…
και διαφορετικός του καθενός…

Να είσαι καλά Λάκων!

NY ANNA είπε...

Γόνιμα και διαφορετικά λόγια.
Υποκλίνομαι.
Κάποτε, πιο πιτσιρίκα, είχα διαβάσει από τη δανειστική βιβλιοθήκη της πόλης μου μια "Οδύσσεια" σε μετάφραση Κακριδή (αν δεν κάνω λάθος...)
και είχα γοητευτεί. Αν και το
πρωτότυπο κείμενο του μεγαλύτερου
παραμυθά (κι όχι μόνο...) όλων
των εποχών, διαθέτει τη δική του,
ξεχωριστή δύναμη δυναμική.
Καλή αρχή για μια καλή χρονιά.
Τα σέβη μου...
(mail...)

river είπε...

Δεν κακολογώ τον Όμηρο.
Και αν κρίνω από την απάντηση της φίλης σου (κάτι μου θυμίζει), πρόκειται για έναν πανέξυπνο άνθρωπο...
Ωραίο post!!!
Συμφωνώ με την ανάλυση. Αλλά.. Αλλά, παρά τα διδάγματα και το βαθύτερο νόημα, πάντα ήμουν υπέρ των απλών πραγμάτων. Αυτών που σου τα δίνει ο άλλος "φόρα παρτίδα"... Η μουσική, οι φωτογραφίες και οι ταινίες τις περισσότερες φορές δεν κρύβουν κάποιο νόημα. Το λένε ευθέως! Είναι αρκετά πολύπλοκη η καθημερινοτητά μου για να μπαίνω σε διαδικασία περαιτέρω ανάλυσης. (ίσως να φταίει και το γεγονός οτι κρυφά πάντα καταλήγω να αναλύω τα πάντα και κάπου κουράζομαι).
-Σε μπέρδεψα ε;-
Εκτιμώ την τέχνη και σέβομαι την κληρονομιά του Όμηρου και του κάθε Όμηρου.
Αλλά μην ξεχνάς πως τον καθένα τον τραβούν διαφορετικά πράγματα. Έτσι άλλωστε προκύπτουν και οι ενδιαφέρουσες συζητήσεις...

Ελπίζω να σου έφερα γούρι..
Και αν κρίνω από τα σχόλια που σου έχουν αφήσει οι υπόλοιπου επισκέπτες, μάλλον σου έφερα! ;)

Sotis είπε...

Χρόνια πολλά και καλή χρονιά και σε σένα σειρά, θερμές ευχές για ένα δημιουργικό και όλο υγεία 2007!!!

Λακων είπε...

@equi Σε ευχαριστώ. Να 'σαι και εσύ καλά. Και θα σας γράφω ;)
@hasapi grammata Καλή χρονιά και σε εσένα.Σε θέματα σεναριογραφίας είμαι άσχετος οπότε αυτό που γράφεις το κρατώ ως επιπλέον γνώση!

Λακων είπε...

@ απο μηχανής Θεός Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Περισσότερη (οινο)φιλοσοφία απο κοντά;)
@surrealist Hominidae? Μου βάζεις δύσκολα. Απο Ομήρου Οδύσσεια μου το πας στην Οδύσσεια του ανθρώπινου γένους. Μου αρέσουν τα δύσκολα πάντως.
Εσύ και ο από μηχανής θεός είστε ευχάριστοι και δημιουργικοί πονοκέφαλοι ;)
Το τελευταίο που έγραψες το αφήνω ασχολιάστο και το κρατώ για εμένα. (εγώ ο νάρκισσος ;)

Λακων είπε...

@Αννα ny Σε ευχαριστώ. Εγώ έχω υποκλιθεί προ καιρού.
Καλή χρονιά να έχεις. Όσον αφορά το άλλο θέμα, όλα καλά (είδες-ξέρεις).

Λακων είπε...

@river-onebigmamma Το θέμα δεν είναι ο Όμηρος. Το θέμα είναι γενικότερα η παιδεία που έχουμε και φυσικά ο τρόπος με τον οποίο μας κάνουν να μισήσουμε την Αρχαία Ελλάδα.
Παραμυθάκια, παπαγαλία με γαρνιτούρα βαρετή γραμματική. Για την ουσία τίποτα...
Και Δάσκαλοι ανεπαρκείς που το παίζουν αυθεντίες.
Δεν με μπέρδεψες καθόλου. Όπως ξέρεις έχω επιβιώσει από χειρότερα...
Στο θέμα της απλότητας συμφωνούμε και διαφωνούμε. Ποιά ταινία σου άρεσε περισσότερο; Το πολύπλοκο "The Matrix" ή ο απλός "Rambo";
Και ναι σωστά μάντεψες...Μούσα μου.
Εσύ με ένεπνευσες ;)

Λακων είπε...

@Sotis Ναι είσαι καλά. Ελπίζω να πούμε πιο πολλά στο Μιλάνο. Το προσπαθώ ;)

river είπε...

Και τα δύο... Αλλά το ένα για λόγους αισθητικής και το άλλο για τις ανεπανάληπτες ατάκες του τύπου: "I am not here to save him... I am here to save you from him..."! Μεγαλεία...
Δε θα σχολιάσω την προσπάθεια αφύπνισης του πληθυσμού από τους αδερφούς Γουατσόφσκι, ούτε την πλάγια ανάλυση των ψυχολογικών μεταπολεμικών τραυμάτων και την αντιμετώπιση των βετεράνων από το γενικό σύνολο του απαίδευτου πληθυσμού...
Ετοιμάζομαι να πάω στο γνωστό μαγαζί ιπποκράτους και ναυρίνου γωνία για φαγητό και κρασιά, οπότε όπως ξέρεις βαριέμαι την ανάλυση τη δεδομένη στιγμή!
Ευχαριστώ για τα σχόλια πάντως...!

Λακων είπε...

Απλές μορφές διασκέδασης σαν το καλό κρασί και το φαγητό δεν χρειάζονται αναλύσεις.
Όποτε να περάσεις καλά ;)

Εφη είπε...

Ότι είχα στο μυαλό μου (περίπου τουλάχιστον) το έγραψε η river. Να θυμάσαι ότι τα κείμενα που αποδίδονται στον Όμηρο είναι αποτέλεσμα προσθαφαίρεσης λογοτεχνικών κειμένωναιώνες αργότερα. Προς Θεού δεν τον αμφισβητώ. Η ουσία παραμένει η ίδια. Διαγράφεται αυτό που θα ήταν σωστό να κάνει η κοινωνία, όχι αυτά που συνέβαιναν. Διδακτικό έπος you know?
Όπως πάντα είσαι ενθουσιώδης και χάνεις κάτι στην πορεία. Θες δουλεια.
Όπως πάντα

Λακων είπε...

@ Έφη Όπως ξέρεις μιλάς με έναν άνθρωπο που έστω και λίγο έχει μελετήσει την αρχαία ελληνική γραμματεία.
Για παράδειγμα ο Πλούταρχος μας αναφέρει πως ο Μ.Αλέξανδρος μελετούσε τα Ομηρικά έπη με τις διορθώσεις που είχε κάνει ο Αριστοτέλης. Δεν μου λες κάτι καινουργιο.
Στην αρχαιότητα ο Αλκιβιάδης όταν έμαθε οτι ο δάσκαλος του δεν είχε τον Όμηρο στη διδασκόμενη ύλη τον γρονθοκόπησε και έφυγε. Αυτό για τα διδακτικά ομηρικά έπη.
Φυσικά και έχουν γίνει προσθαφαιρέσεις στα Ομηρικά έπη.
Σε θέματα που αφορούν τη γλώσσα και την εξελιξη της και όχι το νόημα τους. Έχουν βρεθεί διαφορετικές εκδόσεις του Ομήρου. Οι διαφορές όμως εντοπίζονται σε γλωσικό επίπεδο και όχη σε επίπεδο νοήματος. Αλλοιώσεις στην ουσία των Ομηρικών επών ήταν πολύ δύσκολα να γίνουν σε μεγάλη έκταση αφού μιλάμε για πόλεις κράτη και όχι για μία κεντρική διακυβέρνηση όπου θα επέβαλλε αλλαγές.
Δεν μίλησα τυχαία για αοιδούς και ραψωδούς.Στην αρχαιότητα ειρωνεύοταν τους αοιδούς οι οποίοι γνώριζαν απ 'εξω και ανακατωτά τους στίχους αλλά σε αντίθεση με τους ραψωδούς δεν γνώριζαν τα βαθύτερα νοήματα.
Ακόμα και αν δεχθούμε όμως οτι ο Όμηρος διαστρεβλώθηκε πλήρως, να σου πω τα εξής:Η παιδεία με τον έστω διαστρεβλωμένο Όμηρο οδήγησε στην Ακρόπολη, στην τραγωδία και το δράμα, στη φιλοσοφία και σε άντρες που φυλλάτουν Θερμοπύλες.
Αντιθέτως ο τρόπος που σήμερα μας διδάσκουν τον Όμηρο μας οδηγεί σε αρχαιολόγους που δεν γνωρίζουν για παράδειγμα πόσα μέτρα είναι το αρχαίο στάδιο...
Για όλα φταίνε οι δάσκαλοι και οι διδακτικοί δεσποσύνη μου...

Κορκόδειλας είπε...

Ειναι κακο σημερα να μιλας για Ομηρο, ειναι κακο σημερα να υπερασπιζεσαι την ιστορια, ειναι βαρυ το φορτιο των προγονων μας.

Ζουμε με τις ταμπελες μας. Εμεις αφήσαμε να μας τις φτιαξουμε, εμεις και τις σηκωνουμε στα ματια των ελευθερων ιδεων.

Λακωνα πατριωτη μακαρι να γινομαστε πιο πολλοι.

Καλη χρονια ρε παλικαρα!

Λακων είπε...

Κορκόδειλα για να αγαπάς την πατρίδα σου δεν χρειάζεται να είσαι μέλος ακροδεξιάς οργάνωσης.
Ούτε για να είσαι προοδευτικός χρειάζεται απαραίτητα να είσαι αριστερός, πράγματα που τα είχες αναφέρει σε post σου.
Είμαστε πολλοί και ελπίζω να γίνουμε αρκετοι ωστε να φαινόμαστε. Και ας προσπαθούν να μας προβάλλουν άλλα.
Να 'σαι καλά πατριδα και να χεις μια καλή χρονιά.

river είπε...

Συγγνώμη η ξανθιά διέγραψε το blog της; Κατάλαβα καλά; Εκεί πήγαινε η "κακία" στο comment; Προσπάθησα τρεις φορές να μπω και ο blogger δεν το έβρισκε...

Λακων είπε...

Πιθανότατα...

KitsosMitsos είπε...

Πέρασα να καταθέσω τις ευχές μου. Καλή χρονιά να έχουμε και ό,τι επιθυμεί ο καθένας.
Την καλησπέρα μου.

Λακων είπε...

Καλή χρονιά να έχουμε και πάντα με τα γνωστά καλά σου post.

dyosmaraki είπε...

Ενδιαφέρον το post σου Λάκων, καθώς και τα υπόλοιπα σχόλια και οι προβληματισμοί.
Ο Ομηρος είναι αυτός που ανέθρεψε γενιές και γενιές νέων ανθρώπων την εποχή που η γνώση μεταφερόταν μέσω του προφορικού λόγου. Εάν δεν είχαν βρεθεί τα κείμενα του Ομήρου το πιθανότερο είναι πως δεν θα γνωρίζαμε πολλά πράγματα για τον Μυκηναϊκό Πολιτισμό. Ο διδακτισμός των Ομηρικών Επών κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να κρίνεται και να διαβάζεται έχοντας κατά νου την εποχή στην οποία αναφέρεται και κατά την οποία γράφτηκε ένα έργο. Ο λόγος είναι πως κάθε εποχή έχει τους δικούς της συμβολισμούς όπως σωστά είπες Λάκων πως ο χοίρος συμβόλιζε τις υλικές απολαύσεις (αν και ο συγκεκριμένος συμβολισμός εξακολουθεί να ανιχνεύεται σε Ευρωπαϊκούς πίνακες ζωγραφικής κατά τον 19ο αι.)Είναι γεγονός πως τα Επη εμπεριέχουν ένα είδος διδακτισμού κάτι το οποίο στις σύγχρονες ημέρες του ατομοκεντρισμού δεν είναι αποδεκτό. Τι να κάνουμε? Κάθε εποχή έχει τη δική της φιλοσοφία. Γεγονός είναι πως εάν κανείς δεν γνωρίζει τους συμβολισμούς της συγκεκριμένης εποχής αδυνατεί να κατανοήσει σε βάθος τα κείμενα. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο έχει δημιουργηθεί το αποκαλούμενο Ομηρικό ζήτημα. Ξένοι μελετητές (έγκριτοι κατά τα άλλα) αδυνατούσαν να ερμηνεύσουν τους συμβολισμούς των κειμένων αλλά και να δεχτούν πως ο αυτοσχεδιασμός (και κατά συνέπεια η διαφοροποίηση του κειμένου) είναι το βασικό συστατικό της προφορικής μετάδοσης ιστοριών, θρύλων, παραδόσεων κλπ Ετσι όχι μόνο αμφισβήτησαν την γνησιότητα των επών λέγοντας πως έχουν γραφτεί πολλούς αιώνες αργότερα, αλλά έφτασαν να αμφισβητήσουν ακόμη και την ύπαρξη του ίδιου του Ομήρου χωρίς φυσικά να μπορούν να παρουσιάσουν αδιάσειστα στοιχεία τεκμηρίωσης. Κατά την άποψή μου η πολιτιστική και ιστορική αξία (τεκμηριωμένη από αρχαιολογικά ευρήματα) των Ομηρικών Επών δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Αυτό που μπορεί ίσως να αμφισβητηθεί είναι ο τρόπος διδασκαλίας των Επών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ο οποίος μόνο ελκυστικός δεν είναι για τα νέα παιδιά. Φυσικά το ίδιο ισχύει και για την διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών. Παραθέτω ένα απόσπασμα από σχετικό άρθρο το οποίο υιοθετώ σαν άποψη :
"Αυτό που έχουμε χρέος και κέρδος να διδάξουμε δεν είναι τα "Αρχαία" εννοώντας πάνω απ' όλα την αρχαία γλώσσα, αλλά τον αρχαίο ελληνικό κόσμο : την ιστορία του, τη θρησκεία, τη σκέψη, τη γραμματεία, την τέχνη,την τεχνολογία του, με μια λέξη : τον πολιτισμό του"(από άρθρο του Χρ.Κάτσικα στο περιοδικό Διαβάζω,9/2007)

Λακων είπε...

@dyosmaraki Συμφωνά απολύτως με το σχόλιο σου.
Η ανάρτηση δεν έγινε για να δώσει απάντηση στο Ομηρικό ζήτημα αφού ο γράφων δεν είναι ειδικός. Το θέμα των συμβολισμών ήδη απασχολούσε τους αρχαίους Έλληνες. Φαντάζομαι πως κανείς δεν πιστεύει πως οι Αχαιοί τιμωρήθηκαν για τα γελάδια του Ήλιου ή πως πίσω απο το "άχθος αρούρις" δεν έχουμε διδακτικη διάθεση του Ποιητή.
Είχαμε ήδη απο τα αρχαία χρόνια τη διάκριση μεταξύ αοιδών και ραψωδών.
Αυτό που φαίνεται σήμερα πάντως είναι ημιμαθείς ειδικοί.
Θεωρίες επι θεωριών. Αν βεβαίως σε έλληνες αρχαιολόγους-φιλόλογους-μελετητές αρχίσεις να μιλάς για σύγχρονες επιστημονικές μεθόδους, για newsgroups κτλ αρχίζουν να δυσκολεύονται...
Χιλιάδες οι "ειδικοί" μας επιστήμονες αλλά ελάχιστες οι πωλήσεις των αρχαίων μας κειμένων. Η ελίτ μας παθιάζεται με λατινοαμερικάνους συγγραφείς προφανώς και ξέρει να γράφει βιβλία της έκτης δημοτικού. Και ο Όμηρος γίνεται best seller στο εξωτερικο!
Για να μείνω στο πνεύμα της ανάρτησης να σου πω πως οι δάσκαλοι και οι διδακτικοί μας είναι "Πολύφημοι Κύκλωπες".
Μονόφθαλμες ελίτ δηλαδή.Ας προσέξουν γιατί οι άσχετοι "κανένας" θα τους δείξουν πως είναι τυφλοί. Όπως έκανε και ο Σωκράτης με τους σοφιστές...
Ένα ξέρω πως δεν ξέρω τίποτα.Και εξετάζω τα πάντα στο λαμπορατόριο...
Τώρα μιλώντας για την παιδεία μας και την αρχαία Ελλάδα να σου πω πως ακριβώς για αυτό δημοσίευσα την ανάρτηση.
Μας λείπουν σύγχρονες μεταφράσεις που φοβίζουν τους μαθητές μας και ανεπαρκείς εκπαιδευτικοί που είτε είναι αδιάφοροι είτε παρουσιάζουν τους εαυτούς τους ελίτ και αυθεντίες.
Σκοταδισμός εν έτη 2007.
Αρνούμαι την εποχή μου και τις "αυθεντίες μας", αρνούμαι τον ατομισμό των ημερών μας κσι πέρα απο τη στείρα προγονολατρεία έυχομαι να πάμε μπροστά κοιτώντας λίγο και πρς τα πίσω.

river είπε...

Το αναλύετε πολύ το θέμα ρε Λακων... Ξέρεις πως είμαι υπέρ της μελέτης και της εξερεύνησης. Και ευτυχώς για μένα, και την ιστορία έχω μελετήσει και τον αρχαίο πολιτισμό και τους φιλόσοφους. Αλλά προσπάθεισε να δικαιολογήσεις μερικούς ανθρώπους... Σίγουρα η παιδεία των νέων είναι ελλειπής. Αλλά δεν φέρουν αυτοί ευθύνη για αυτό. Έχουν τόσα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουν (με πρώτο και καλύτερο το θέμα της πτώχειας -γιατί είναι πτωχοί οι Έλληνες, μας αρέσει δε μας αρέσει-) που αμφιβάλλω αν έχουν όρεξη να ασχοληθούν με τον Όμηρο. Το καλό θα ήταν να προσπαθούσαμε όλοι συνολικά, μέσω σύγχρονων παραδειγμάτων, ανθρώπων, "ιστοριών" κτλ, να εμπλουτίσουμε το μυαλό των νέων με θετικές και διδακτικές σκέψεις. Όπως η διαφήμιση χρησιμοποιεί σύγχρονα μέσα για την προώθηση του καταναλωτισμού (με φανερά θετικά αποτελέσματα), έτσι θα όφειλε να κάνει και κάποιος που θέλει να μορφώσει - διδάξει - "γεμίσει" τα νέα παιδιά..

Και προς αποφυγή σχολίων, μπορεί να ξέρεις την ηλικία μου, αλλά νομίζω πως έχω αποδείξει πως μόνο για τόσο δε φαίνομαι και λειτουργώ/ζω.
Καλημέρα!

river είπε...

ορθογραφικό: προσπάθεισε -> προσπάθησε...
Μη γελάς!

Λακων είπε...

Αγαπητή river αυτό που λές ακριβώς ισχυρίζομαι στο post.
Πως δεν φταίνε οι νέοι άνθρωποι αλλά οι ανεπαρκεις μας δάσκαλοι και οι διδακτικοι.(δάσκαλοι των δασκάλων)
Ούτε πρόκειται να κατηγορήσουμε κάποιον επειδή δεν του αρέσει ο Όμηρος.
Όπως διδάσκεται σήμερα σαν παραμύθι με γουρούνια, ραβδάκια και μάγισσες ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΥ ΑΡΕΣΕΙ.Ο Όμηρος εξαιτίας του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι καλός για παππόυδες και εγγονάκια..
Το γενικότερο θέμα εδώ είναι η παιδεία που έχουμε.
Θα μπορούσε το post να μιλα και C,C++, html, reverse engineering και debugging ή για patching σε μονολιθικό πυρήνα λειτουργικού συστήματος.
Όσο περιέργο και αν φαίνεται η διδασκαλία του Ομήρου έχει επιπτώσεις και στην τεχνοφοβία που έχουμε ως λαός.

Surrealist είπε...

Απλά την καλημέρα μου, υπέροχα σχόλια!

SUN W KNIGHT είπε...

Ο Οδυσσέας είναι μεγάλος ήρωας. Μεγαλύτερος όμως είναι ο Αχιλλέας... Το τραγούδι του πολέμου είναι ανώτερο από το τραγούδι της αναζήτησης. Και γιά τον Όμηρο και γιά εμάς.

Λακων είπε...

Μεγαλύτερος ήρωας ο Μυρμιδόνας.
Ο Οδυσσέας όμως είχε στη φαρέτρα του ένα βέλος φαρμακερό που όμοιο τους δεν είχαν ούτε Τρώες, ουτε Δαναοί.
Το μυαλό το ακονισμένο είναι οξύτερο και απο τη διαβολή..
Όσο για το τραγούδι του πολέμου έχει σταθερό ρυθμό. Έτσι ξεχωρίζουν οι ανδρείοι απο τους δειλούς.
Ξεγυμνώνονται στο εμβατήριο το πολεμικό οι άνθρωποι και οι ψυχές τους.
Το τραγούδι της αναζήτησης όμως είναι πιο επικίνδυνο.
Πρέπει να αντισταθείς και στις Σειρήνες...

river είπε...

Τη χάσαμε τη μπάλα.. Μου αρέσει που συμφωνούμε διαφωνόντας... Αλλά αφού σου έχω πει τι προτιμώ, δε γράφεις και κάτι για αυτό... (τσαντίστηκες τώρα;). Όχι τίποτε άλλο, αλλά να έχω και στέρεα επιχειρήματα, παραδείγματα κτλ. για να μπορώ να κάνω αντίλογο και να σου τη λέω για ώρες ολόκληρες... ;)

Roadartist είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Roadartist είπε...

Καλησπερα!!! ... Ωραίο ποστ Λάκων! Πολύ επιμορφωτικό :) Καλή χρονιά!

KitsosMitsos είπε...

Η αιώνια αναζήτηση...
Ο Οδυσσέας, πάντως, κατά τη γνώμη μου ο πιο Έλληνας από όλους τους Αχαιούς. Έτσι μου βγαίνει.

Λακων είπε...

@roadartist Σε ευχαριστώ. ΚΑλή χρονιά και σε εσένα.

Λακων είπε...

@KitsosMitsos Συμφωνούμε απολύτως.
Έλληνας είναι ο πολυμήχανος Οδυσσέας.
Αυτός που ταξιδεύει κατ εμπορίαν και θεωρίαν και δεν πάσχει απο ξενοφοβία.
Αυτός που όταν του ζήτησαν να πάει να πολεμήσει στην Τροία το έπαιξε τρελός καλλιεργώντας και καματεύοντας τα χωράφια του ρίχνοντας αλάτι!!
Ο άπιστος και ανυπάκουος Προμηθέας.
Αυτός που γενικότερα αναζητά τη γνώση και απορρίπτει την τυφλή πίστη.
Ακριβώς ότι δεν είμαστε εμείς σήμερα...

Λακων είπε...

@river Δεν σε καταλαβαίνω.
Δεν σου αρέσει ο Όμηρος και σου απαντώ πως είναι λογικό. Όπως στον δίδαξαν δεν θα πρέπει να σου αρέσει.
Όχι μόνο ο Όμηρος αλλά ότι και όπως το διαδασκόμαστε σήμερα...
Δεν είμαστε εδώ για να κατηγορήσουμε αυτούς που δεν τους αρέσει ο Όμηρος.
Εμένα μου αρέσει ο Όμηρος αλλά μου αρέσει να ακούω και U2.
Μου αρέσει ο Πλούταρχος (όχι ο τραγουδιστής) και παίζω world of warcraft με τις ώρες.
Διαβάζω Νίτσε αλλά προγραμματίζω σε Python.
Είμαι άνθρωπος της εποχής μου αλλά στην εποχή μου και σε κάθε εποχή υπάρχουν διαχρονικές αξίες.
Μια απο αυτές είναι και ο Όμηρος.

Μαρία Κ.-Π. είπε...

Χρόνια πολλά και καλή χρονιά! Καλή έμπνευση και να μας κρατάς με τα άκρως ενδιαφέροντα κείμενά σου.

Λακων είπε...

@Μαρία Κ-Π Καλή χρονιά και σε εσένα.
Αναμένουμε όμως και δικά σου κέιμενα και έχεις αργήσει...(χι,χι)
Να είσαι καλά.

ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, ΑΘΗΝΑΙΟΣ είπε...

Λιαντίνης ε;
Πολύ σωστός. Προτείνω και το "Ο συμβολισμός στην Ελληνική μυθολογία" του Paul Diel.

Καλή χρονιά και ευτυχισμένο το 1ο έτος της 696ης Ολυμπιάδας.

Λακων είπε...

Εύγε Πελλοπονήσιε!
Μάλλον ο πρώτος που το κατάλαβε.
Εμπνεύστηκα απο τη Γκέμμα απο κάτι ανάλογο και τέλειωσα αφιερώνοντας το στον νεοαρχαίο Εμπεδοκλη.
Κατάλαβα πως ο Λιαντίνης όταν έγραφε για τον Εμπεδοκλή μιλούσε για τον εαυτό του.
Ευχαριστώ για την πρόταση θα το διαβάσω.
Αν μπορούσα να σχολιάσω και στο myspace σου...
.

Surrealist είπε...

Τα είπες όλα τι να προσθέσω με κάλυψες... ειδικά με το τελευταίο σχόλιο!
Kαλημέρα!! :}

Λακων είπε...

Και μια χρήσιμη πληροφορία για όλους μας:
Η φράση που λέμε σήμερα οι νεοέλληνες "πράσινα άλογα" δεν αναφέρεται σε..ιπποδρομίες. Δεν βγαίνει και νόημα έτσι.
Πρόκειτα για μια έκφραση που μας έχει μείνει απο την αρχαία Ελλάδα.
Το πράσσειν προέρχεται απο το πράσσω-->πράττω. Όσον αφορά τώρα τα άλογα πρόκειται για το α στερητικό και το λόγος-->λογική. Τα άλογα λοιπόν είναι τα πράγματα που στερούνται λογικής.
Πράσσειν άλογα λοιπόν σημαίνει το να πράττεις παράλογα.

S είπε...

Άψογο, άψογο και πάλι άψογο! Από τα καλύτερα ποστ που έχω διαβάσει. Και ακόμα πιο επιμορφωτικά τα σχόλια. Πάντα τέτοια Λάκων (και πολλά άλλα βέβαια)

NY ANNA είπε...

Άντε λέμε...
Μην τεμπελιάζεις.
Άλλο;
10 μέρες περάσανε.
Αν και δεν είμαι ειδική
επί αυτών των θεμάτων για
να λέω την αλήθεια, ούτε
και μπορώ να εμβαθύνω,
όπως άλλοι καταρτισμένοι,
που πολύ τους σέβομαι,
μ' αρέσει να τα διαβάζω
και να μαθαίνω. Και να
σχηματίζω μια κάποια άποψη.
Όσο μπορώ βέβαια. Μην περιμένεις
και πολλά...
Άντε λοιπόν...
Φιλί

Λακων είπε...

@s Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Αν μπορούσα να συμπυκνώσω και άλλο το κείμενο θα ήμουν πιο ευχαριστημένος.
@Ny Αννα Πως να μην αργήσω; Στο κρεββάτι με πυρετό δυστυχώς...