Ο γράφων επιθυμούσε να κάμει τούτη την ανάρτηση εδώ και πολύ καιρό. Πρόκειται για το οδοιπορικό του κορανομνήμονα Οθωμανού Εβλιγιά Τσελεμπί στην Ελλάδα περί το 1668.Ένα σχετικά σπάνιο και άγνωστο σύγγραμμα στο οποίο περιγράφονται οι τότε υποδουλωμένες ελληνικές κοινωνίες. Γίνεται λεπτομερής καταγραφή λαογραφικών, πολιτιστικών, λατρευτικών ακόμα και οικονομικών στοιχείων των «ρεαγιάδων» Ελλήνων.
Ένδυση γυναικών και αντρών, διατροφικές συνήθειες, παραδόσεις, ήθη και έθιμα ακόμα και η εξωτερική εμφάνιση και η ερωτική συμπεριφορά των ρεαγιάδων παρουσιάζονται μέσα από την γραφίδα του Τούρκου.
ΚΟΡΙΝΘΟΣ
Το κάστρο πρωτοχτίστηκε από ένα βασιλιά του χριστιανικού μιλετιού, τον Κόριτο που ζούσε την εποχή του Ιωάννη του βαπτιστή. Αργότερα το κάστρο πέρασε στα χέρια της Ισπανίας και από εκεί στην Βενετία. Το 1457 τον καιρό του Πορθητή παρόλο που τόσο κάστρα κυριεύτηκαν η Κόρινθος δεν παραδόθηκε.
Υπάρχουν εβδομήντα ιδιωτικά χαμάμ και αυτό είναι καύχημα για την πόλη.
Οι ρεαγιάδες είναι Ρωμιοί και Αρβανίτες. Μιλούν ελληνικά και αρβανίτικα μα πιο πολύ ελληνικά.
Οι άνθρωποι είναι ευγενικοί, καλοδιάθετοι και φιλόξενοι απέναντι στους ξένους.
Όλοι εδώ είναι έμποροι. Πολλοί από τους θαυμάσιους αγιάννηδες φορούν θαυμάσιες γούνες από σαμούρι. Οι νέοι σαν τους λεβέντες της Αλγερίας κυκλοφορούν με στενά ρούχα και γυμνές γάμπες. Οι γυναίκες φορούν τσόχινους φερετζέδες, τυλίγουν τι κεφάλι με άσπρο τσεμπέρι και κυκλοφορούν καθώς πρέπει. Είναι έντιμες γυναίκες.
Που και που κυκλοφορούν και όμορφες.
Είναι αξιέπαινος ο τρόπος που σε αυτό τον τόπο οι αγαπημένοι εκφράζουν τον πόθο τους ο ένας στον άλλο.
ΠΑΤΡΑ
Η πιο ξακουστή της τοποθεσία χωρίς άλλη όμοια στον κόσμο είναι ο κήπος με τα τζίνια όπου βρίσκεται και το ψηλότερο κυπαρίσσι. Στον ίσκιο του υπάρχουν σαράντα με πενήντα στάβλοι αλόγων και σαράντα με πενήντα χιλιάδες πρόβατα. Με δυσκολία καταφέραμε να αγκαλιάσουμε τον κορμό του επτά άνθρωποι. Στην κορφή έχει και μια τρύπα και εκεί κάθε χρόνο κάνουν οι μέλισσες μέλι. Κάθε χρονιά ο κάτοχος του κυπαρισσιού μαζεύει εκατό οκάδες μέλι. Μα το θεό πουθενά στον κόσμο δεν βγαίνει τόσο μυρωδάτο και διαυγές μέλι. Όλοι οι Ευρωπαίοι ιστορικοί γράφουν πως η πόλη ονομάστηκε Μπαλιμπάντρα από το μέλι(bal) τούτου εδώ του κυπαρισσιού. Οι άπιστοι λατρεύουν το δέντρο και το προσκυνούν. Το είδα με τα ίδια μου τα μάτια.
Στην Πάτρα υπάρχουν ακόμα και πολλοί Εβραίοι που είναι τελωνειακοί υπάλληλοι, έμποροι και επιβλέποντες στα Ευρωπαϊκά γαλιόνια.
Εδώ φτιάχνουν άσπρα πουκάμισα με βαμβακερό ύφασμα που φτάνουν τα είκοσι δράμια και χωράνε μέσα σε καλάμι μιας ίντσας!!
Αυτά τα δωρίζουν στους βασιλιάδες, τους σουλτάνους και τα άλλα υψηλά πρόσωπα.
Τέτοιο ύφασμα δεν βρίσκεται ούτε στην Ινδία! Μόνο στην Τραπεζούντα στα παράλια της μαύρης Θάλασσας. Από αυτό το ξακουστό ύφασμα στέλνουν κάθε χρόνο δώρο στους Οθωμανούς σουλτάνους.
ΝΑΥΑΡΙΝΟ
Νέοι, γέροι είναι ντυμένοι με αλγερινά ρούχα και περπατούν λεβέντικα. Δεν μπόρεσα να δω τι ρούχα φορούν οι γυναίκες τους γιατί βγαίνουν από το κατώφλι μόνο όταν πεθαίνουν!!
Πουθενά αλλού σε ολόκληρη την επικράτεια των Οθωμανών δεν βρίσκεις δέντρα του καφέ παρά μόνο εδώ. Ένα καφεόδεντρο τέτοιο είναι φυτεμένο πίσω από την Πύλη. Ο κάτοχος του δέντρου φοβάται μη του το ματιάσουν και το κρύβει. Φαίνεται ότι το έφερε από την Υεμένη. Το χειμώνα το τυλίγει με μαλλί κατσίκας και το σκάει από τη ζέστη. Εδώ επεξεργάζονται το βαμβάκι και την πυρίτιδα για τα τουφέκια. Παρόμοια τουφέκια δεν βρίσκεις ούτε στην Ερζεγοβίνη ούτε στο Αλγέρι, ούτε στην Τάσλιτζα.
ΜΕΘΩΝΗ
Από το εσωτερικό της πύλης του βαροσιού σε μια άνετη πλατεία είναι στημένη πάνω σε πορφυρή μαρμάρινη κολώνα μια επίσης μαρμάρινη σαρκοφάγος που μέσα της φυλάγεται η σωρός ενός βασιλιά. Άλλοι λένε πως περιέχει τη φιλοσοφική λίθο.
Σύμφωνα με τα ιστορικά κείμενα των Λατίνων απίστων το είδωλο είναι φυλακτό από τα φίδια, τις σαρανταποδαρούσες, τους σκορπιούς και τις σφήκες που μάστιζαν την περιοχή.
Η Μεθώνη παράγει σαπούνι και τις καλύτερες ελιές στον κόσμο.
Μερικοί το γράφουν Μυστρά ενώ στα μουσουλμανικά κατάστιχα είναι καταγεγραμμένο ως βιλαέτι της Μεσοχώρας.
Οι Έλληνες ιστορικοί θεωρούν ως ιδρυτή τον προφήτη Σολομώντα!
Ένα μικρό ποταμάκι περνά μέσα από την πόλη.
Οι κοπέλες της περιοχής είναι όμορφες. Έχουν μάτια αντιλόπης, πανέμορφο φωτεινό πρόσωπο και αγγελική φυσιογνωμία. Το μετάξι, οι ρίζες πρενκόμπ που παράγουν μπογιά, τα μαύρα ξινά καπνά και τα μαυρόσυκα είναι ξακουστά.
Όλοι οι κάτοικοι της περιοχής μιλούν ελληνικά. Μια φορά το χρόνο οργανώνεται μεγάλο παζάρι που συγκεντρώνει χιλιάδες κόσμο.
ΝΑΥΠΛΙΟ
Στα Ιταλικά και τα φράγκικα λέγεται Αναπόλιε. Στα ελληνικά ονομάζεται και βράχος της Ανάπολης.
Οι γυναίκες της πόλης είναι αγνές, πανέμορφες, μιλούν όμορφα κι έχουν πρόσωπο φωτεινό σαν τον ήλιο.
Οι γιατροί είναι πολλοί αλλά οι πιο ξακουστοί είναι ο Ρωμιός Μιχαλάκης από την Μονεμβασιά και ο δούλος του Αμπντι Πασά Μανωλάκης.
Κάθε χρόνο το λιμάνι του Ναυπλίου γεμίζει κέφαλους. Οι Ναυπλιώτες τα ψαρεύουν και τα θεωρούν γούρι για την πόλη τους.
Οι γκιουλάτς μπακλαβάδες του Ναυπλίου και τα μπουρέκια κεκλίκ του Ναυπλίου δεν βρίσκονται πουθενά αλλού, όπως και τα σερμπέτια από μέλι και λεμόνι , από ρόδι και ο μουσελές. (είδος σιροπιού ή κρασιού που πίνεται αφού βραστεί και συμπυκνωθεί)
Το κρασί είναι κόκκινο σαν το αίμα του Γερανού.
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΛ/ΝΗΣΟ
Ας μάθουν οι φίλοι πως δεν υπάρχει άλλο τέτοιο νησί όμορφο και πλούσιο στην Οθωμανική επικράτεια. Τριακόσια είδη προϊόντων παράγονται εδώ. Τα πρόβατα γεννούν δύο φορές το χρόνο πριν καλά καλά μεγαλώσουν. Τα κορίτσια προτού γίνουν δέκα χρονών γεννούν το πρώτο τους παιδί!! Τα αγόρια ενηλικιώνονται στα δέκα με έντεκα τους χρόνια. Οι συκιές και τα αμπέλια δίνουν ζουμερούς καρπούς επτά φορές το χρόνο. Υπάρχουν άφθονα φρούτα και λαχανικά χειμώνα-καλοκαίρι.
Όλοι οι μουσουλμάνοι στην Πελοπόννησο μιλάνε ελληνικά.
Τέσσερις διαφορετικές γλώσσες ομιλούνται στο Μοριά.
- Στην περιοχή του Μυστρά μιλάνε καθαρά ελληνικά
- Τα ελληνικά της Μάνης
- Τα Τσακώνικα κοντά στη Μονεμβασιά
- Τα αρβανίτικα στο Αίγιο και στα Καλάβρυτα.
ΖΑΚΥΝΘΟΣ
Τη λένε και Ζακιλισέ. Ονομάστηκε έτσι από τα βασανιστήρια που υπέστησαν χιλιάδες μουσουλμάνοι όταν οι άπιστοι ανακατέλαβαν το νησί.
Στη Ζάκυνθο ευδοκιμεί ένα είδος ρίζας. Χιλιάδες φορτώματα από αυτήν μεταφέρονται στην Ευρώπη και εισάγεται άσπρη τσόχα που τη βάφουν με αυτή τη ρίζα σε διάφορα χρώματα. Η ρίζα αυτή αποφέρει στον τόπο εκατοντάδες χιλιάδες χρυσά το χρόνο. Όταν η Ζάκυνθος ήταν στα χέρια μας δεν ξέραμε τίποτα για αυτή τη ρίζα.
(Θα ακολουθήσει και δεύτερο μέρος με την Κρήτη, τη Μάνη και τα νησιά του Αιγαίου.)
52 σχόλια:
Ήρθαν λοιπόν τα σπουδαία! Δεν είχα ξαναδιαβάσει οδοιπορικό στην Ελλάδα μέσα από τα μάτια Τούρκου. Τελικά, έχουμε τπτ να χωρίσουμε μεταξύ μας...; (είσαι τελείως καλά ή ακόμη αρρωστούλης;)
μπράβο λάκωνα!! εξαιρετικά ενδιαφέρον κείμενο!! έχεις μηπως κάποιο λινκ για το οδοιπορικό του οθωμανού στην ελλάδα;
υγ: κατά μάνη μεριά δεν πήγε το καρντάσι;
@Equi Συνήλθα.
Νομίζω πως ο μέσος Έλληνας με το μέσο Τούρκο δεν έχουν και πολλά να χωρίσουν. Αλλά σε κάθε εποχή ο μέσος άνθρωπος ήταν ασήμαντος φίλε μου, δυστυχώς.
@Vetdino Πέρασε απ' έξω χε,χε. Θα δεις και περιγραφή της Μάνης.
Μόνο που όταν ο Τούρκος πλησιάζει τη Μάνη αλλάζει η γραφή του...
Θάβει τους Μανιάτες, ομολογεί οτι τους τρέμει και μιλά για δούλους Τούρκους στα χέρια των Μανιατών.
Λίγο υπομονή κάνε.
Link δεν έχω.
Νομίζω πάντως πως αν ψάξεις(αρκετά) ίσως και να βρεις το βιβλίο.
Τωρα ρε συ φίλε Λακων, γιατί βάζεις σε εισαγωγκά το «ρεαγιάδων»;;;
Δηλαδή θέλεις να ενοήσεις ότι δεν είμαστε σκλαβωμένοι η ότι περνάγαμε καλά και ωραία;;
Αλλά, ας υποθέσουμε ότι καλά την βγάζαμε σαν λαός με τους οθωμανούς τούρκους, έχει καμια σχέση η σκλαβιά με την καλοπέραση;
Δηλαδή θα προτιμούσες να είσουνα ακόμα υπο οθωμανική κατοχή, που γράφει και η Ρεπούση, απο το να είσαι αυτό που είσαι σήμερα;;
Ποιός όμως δε βλέπει, ότι η αραβική κατοχή και στη συνέχεια η τούρκικη βούτηξαν το κόσμο σε βαρβαρότητα;;;;
Δες, πως κατάντησαν την πάλαι ποτέ λαμπρή πέρσικη αυτοκρατορία, την φοινίκη, όλη τη μεσοποταμία!
Οσο και αν είναι λάθος να μιλας για λαούς βάρβαρους, μπορείς να μιλάς για τουλάχιστον θρησκεία βάρβαρη!!!
Βάλε σήμερα έναν Αμερικάνο να σου περιγράψει την Αμερική. Ολα θα τα βρει φίνα και ωραία.
Αντζέτα μήπως δεν είσαι προοδευτική;
Δεν το ξέρεις ότι με βάση τους πνευματικούς ταγούς του καιρού μας οι Επαναστάσεις είναι λάθος;
Ήταν λάθος η Γαλλική επανάσταση γιατί οδήγησε στο Ναπολέοντα!!!
Ο Σολωμός είναι φασίστας γιατί ύμνησε τη γενοκτονία(!!!)στην Τριπολιτσά.
Το "Έστησε ο Έρωτας χορό με τον ξανθό Απρίλη" κρύβει φασισμό μέσα του.
Η αλήθεια πάντως είναι πως κάποιοι περνούσαν ωραία κατά τη διάρκεια της σκλαβιάς.
Το post θα έχει και συνέχεια και θα δεις πως "περνούσαν" οι ελεύθεροι άνθρωποι αλλά και πως αλλάζει ξαφνικά ύφος η περιγραφή...
Πολύ δυνατή η ανάρτηση. Νομίζω πως το συγκεκριμένο κείμενο μας δείχνει πολλά. Πέρα από τις πληροφορίες για το τόπο, μας δίνει και την άποψη των φωτισμένων Τούρκων για τη Ρωμιοσύνη και τη Φραγκιά. Φαίνεται καθαρά πως μας θεωρούσαν κτήμα τους.
Τα μεγαλύτερα εγκλήματα στην ιστορία της ανθρωπότητας έχουν γίνει από χριστιανούς. Δεν είναι κακό να κοιτάζει κανείς και την άποψη των αντιπάλων. Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Και πώς να το κάνουμε, υπόδουλοι ήμασταν.Ή μήπως έπρεπε να μας φέρονταν με "δυτικό τρόπο"?
Πολύ καλά Λάκων.
Πάντα είναι χρήσιμο να διαβάζεις και την άποψη της "άλλης" πλευράς.
Γιατί έτσι ολοκληρώνεται η ιστορία...
@Νίκος Σε ευχαριστώ. Το κακό Νίκο είναι πως δυστυχώς και η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων θεωρούσε τους εαυτούς τους κτήμα των Τούρκων.
Αν κανείς διαβάσει όλο το έργο του Εβλιγιά Τσελεμπί θα δει πως τα μοναστήρια περιποιούνταν και φιλοξενούσαν τους Τούρκους και πως κάποιοι συνεργάζονταν προκειμένου οι Τούρκοι να πατήσουν στα ελεύθερα έως τότε εδάφη.
Πιστεύω πως το δεύτερο μέρος θα έχει για εσένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον αφού γίνεται και μια μικρή αναφορά στη Σκόπελο.
@ Έφη συμφωνούμε για το χριστιανισμό, παρόλο που η φύση του μόνο βίαιη δεν είναι.Άλλο βέβαια χριστιανισμός, άλλο χριστιανοί, άλλο Καισαροπαπισμός-παπαδαριό.
Μέσα στην περιήγηση του Τούρκου πάντως αναφέρεται πως είχαν και κάποιοι Έλληνες (μαύρους) δούλους.
Του προξενεί εντύπωση το ότι οι Έλληνες δεν δέρνουν και δεν κακομεταχειρίζονται τους δούλους τους αλλά τους φέρονται με καλοσύνη!!
@Kitsosmitsos Σε διαβεβαιώ πως ο Τούρκος είναι ακριβέστατος στις περιγραφές του.
Είναι πάντα χρήσιμη η άλλη πλευρά για αυτό και την παραθέτω.
@Έφη Ξέχασα επίσης να αναφέρω πως μέσα από το κείμενο φαίνεται και σε τι βαθμό είχε φτάσει η προπαγάνδα του Χριστιανισμού.
O Μυστράς με βάση αυτούς οικίστηκε από τον Σολομώντα!!Σκέψου δηλαδή επί Βυζαντινής αυτοκρατορίας σε τι βαθμό θα είχε φτάσει η αλλοίωση της ιστορίας.
Καταπληκτικό! Μπράβο σου :) Να κάνεις και άλλες παρόμοιες αναρτήσεις..τρελαίνομαι για ιστορικά οδοιπορικά :) Ξανά μπράβοοοοο φιλιά!
ΑΑΑΑ! Μη μου το χαλάς...δεν υπάρχει αλλοίωση της ιστορίας. Οι ντόπιοι πίστευαν κάτι τέτοιο και είναι λογικό με τα τόσα αρχοντικά και τις τόσες εκκλησίες του Μυστρα. Με τους ντόπιους μίλησε και ο περιηγητής. Δεν υπάρχει αντικειμενική και αληθηνή ιστορία από τη στιγμή που οι ιστορικοί είναι άνθρωποι με ότι αυτό συνεπάγεται.
ΥΓ. οι κρητικοί λένε στους τουρίστες στη λίμνη του Κουρνά ότι δεν έχει πάτο και ότι το έχει διαπιστώσει και ο Κουστώ. Λες να είναι κρατική προπαγάνδα?
αληθινή ιστορία
Αχ, αυτοί οι Τούρκοι! Τα αδέλφια μας, οι εχθροί μας, οι δυνάστες, τα θύματά μας.. Πανούργοι.. Μπουνταλάδες..
Και εμείς; Καλύτεροι ή χειρότεροι; Ή ίδιοι;
Πάντα άκρως μα άκρως ενδιαφέρουσα η αφήγηση από το "αντίπαλον" δέος.
Διαβάζοντας, αφηρημένα άρχισα να συγκρίνω περιγραφές περιηγητών του αρχαίου κόσμου, του μεσαίωνα, των ευρωπαίων της αναγέννησης, των σύγχρονων.
Συγχαρητήρια για τον κόπο και τον τρόπο σου!
Πολύ ενδιαφέρον το Post σου Λάκων. Ο Εβλιά Τσελεμπί μας έχει αφήσει σημαντικές πληροφορίες για την καθημερινότητα των Ελλήνων. Οσα υποκειμενικά στοιχεία και αν κρύβει η αφήγησή του, δεν παύει να αποτελεί ιστορικό ντοκουμέντο μέσα από το οποίο μπορούμε να αντλήσουμε βασικά στοιχεία για τον τρόπο ζωής του υπόδουλου Ελληνισμού της εποχής.
Θα ππαρακολουθήσω με προσοχή τα δημοσιεύματά σου Λάκων. Ελπίζω να πέρασε το κρύωμα.
Καλημέρα!
Λιτό και Ά-π-α-ι-κ-τ-ο!
Αναφερόταν κι η πατρίδα μου...
Ούτε εγώ δεν ήξερα τόσα.
Άλλωστε, ως γνωστό η ιστορία
γράφεται πάντα από τους νικητές,
με όλα τα παρελκόμενα.
Ανέκαθεν σεβόμουν το
αραβο-μουσουλμανικό πολιτισμό,
εννοείται μακριά από τις
ακραίες μορφές του, που είναι
όμως έκφραση πολιτικής κι όχι
κουλτούρας φυσικά. Κι εννοείται
επίσης πως ο μέσος άνθρωπος δεν
έχει να χωρίσει τίποτα με το
γείτονά του...
Τελευταία έμαθα πως το μουσείο
Ισλαμικής Τέχνης παρουσιάζει
μεγάλο ενδιαφέρον εδώ στην Αθήνα.
Ευχαριστώ μούτρο.
Φιλιά και καλημέρες...
Πολύ ενδιαφέρον (κοινωνικοπολιτικών προεκτάσεων) κείμενο Λάκωνα, έχω την εντύπωση πως στην περιοχή του Λεωνιδίου ακόμα υφίστανται κατάλοιπα της τσακωνικής διαλέκτου.
Περιμένω για Μάνη και αιγαιοπελαγίτικα νησιά (μέρη για τα οποία τρέφω ιδιαίτερη εκτίμηση).
Ενδιαφέρον έχουν και οι διαφορετικές ονομασίες πόλεων και περιοχών της εποχής και πως μεταλλάχθηκαν μες στην πάροδο του χρόνου (πχ Τσίμοβα-Αρεόπολη).
Γειά και απο μένα.
Πολύ ενδιαφέρον το κείμενο. Περιμένουμε με αγωνία το επόμενο...
@roadartist Σε ευχαριστώ. Λίαν συντόμως θα ακολουθήσει και το δεύτεο μέρος.
@Νίκος Κάπως έτσι μας έβλεπαν Νίκο.
Παρόλαυτά ο Τσελεμπι συμπαθούσε τους Έλληνες περισσότερο απο άλλους λαούς της Οθωμανικής αυτοκρατορίας
@Έφη Αγαπητή επιστήμων όταν μιλάει ο Κουστώ οι λοιποί ας σιωπούμε :P
@Απο μηχανής Θεός Η αλήθεια είναι οτι κουράστηκα λίγο. Και γιατί έπρεπε να επιλέξω κομμάτια προς παρουσίαση αλλά και για το σκανάρισμα των χαλκογραφιών.
@dyosmaraki Συμφωνώ απολύτως με τα λεγόμενα σου. Επειδή έχω μεγαλώσει στη Λακωνία και είχα την τύχη να γνωρίσω ακόμα και προγιαγιά να σου πω πως τουλάχιστον για τη Λακωνία που θα ακολουθήσει ο Τούρκος είναι ακριβέστατος.
@ Άννα σε ευχαριστώ.Δεν μας είπες βέβαια απο που έχεις καταγωγή..
@ν-μ H Τσακώνικη διάλεκτος μιλιόταν παλιότερα σε όλη τη Λακωνία εκτός απο τη Μάνη. Ακόμα και σήμερα μιλιέται στη Μονεμβασιά και σε κάποια χωριά της Επιδαύρου Λιμηράς.(Μιλούσε και ο παππούς και η γιαγιά μου)
Πριν χρόνια είχα ακούσει και απο μια ηλικιωμένη στα Τζιτζινα επάνω στον Πάρνωνα. Παλιότερα τα μέρη μας λέγονταν Τσακωνία.
@Konstadina Σε ευχαριστώ. Σύντομα θα δεις και το δεύτερο μέρος.
Εξαιρετικό!! Μπράβο!!
Καλησπέρα :}
Λακωνα, στον κόσμο αυτό υπάρχουν δύο παρατάξεις: εμείς και οι άλλοι. Πάντα έχει ενδιαφέρον τι λένε οι άλλοι, χωρίς ποτέ να έχει μεγάλη σημασία.
Από την πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας baby...
ta keimena sou kai ta sxolia sou einai mikres meletes
vgeno apo tin selida sou me merika psigmata ousiastikis meletis kai gnosis
thanks
Για την Κέρκυρα δε θα βρεις τίποτα, δεν ανήκαμε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Ανήκαμε (ιστορικά) στη Δύση.
Περιμένω ... καυστικά σχόλια.
@Surrealist Λακωνικότατη!Σε ευχαριστώ.
@Syn w Knight Χε,χε ουσιαστικός και σωστός.
@ny anna Λογικό. Απο την πιο ερωτική πόλη της Πελ/νήσου θα ήσουν..
@hasapi grammata Σε ευχαριστώ. Το θέμα είναι να μάθουμε πως υπάρχουν και τέτοια ήδη βιβλίων αλλά και τέτοια θέματα. Με αφορμή το post μπορείτε όλοι να ψάξετε λίγο παραπάνω. Το ίδιο και εγώ από τα δικά σας πόστ.
@spyros Ναι τα Επτάνησα ήταν άλλη περίπτωση.
Θα το ψάξω πάντως. Λίγο χρόνο ζητώ γιατί πνίγομαι ;))
Ενδιαφέρον, αν και λίγο τρομακτικό (οι γυναίκες γεννούσαν το πρώτο τους παιδί στα 10 τους χρόνια?!). Θεός φυλάξοι!
Εξαιρετικό, περιμένω με αγωνία και τα υπόλοιπα οδοιπορικά.
Πολύ καλή δουλειά.
Λάκων, υπάρχει ανοιχτή πρόσκληση "αντισταθείτε" με ένα ποίημα, θα ήταν χαρα να συμμετέχεις, εάν και εφόσον υπάρχει διάθεση.
Την καληνύχτα μου, τα λέμε!!
@Σοφία Και εγώ ταράχτηκα λίγο αλλά απο διηγήσεις παλαιότερων φαίνεται πως είναι αλήθεια. Οι γάμοι σε τέτοια ηλικία πρέπει να συνεχίστηκαν μέχρι και το 1920 περίπου.
@παύλος Γειά σου γείτονα. Χαιρετισμούς στους λοιπούς :)
@
@surrealist Θα το προσπαθήσω.Ευχαριστώ πάντως-τιμή μου όπως και να έχει.
Ευχαριστώ ΠΟΛΥ και γι' αυτά τα credits!!!! Επίσης, πρέπει να σου πω πως τη θεωρώ και μια από τις ωραιότερες πόλεις της Ελλάδας, που ευτυχώς, στην Παλαιά κυρίως συνοικία, έχει διατηρήσει ανέπαφο το χρώμα της.
Φιλιά γλυκά
(σου έχω μια μακρόοοοοοτατη απάντηση στα σχόλια του τελευταίου μου ποστ... Για δες...)
Λάκων,
Συμπτωματικά ετοιμάζω ένα post που είναι κάπως σχετικό με το ερώτημα της Σοφίας για την παντρειά σε μικρή ηλικία,γιατί είχα και εγώ το ίδιο ερώτημα και το έψαξα.
Στο επόμενο επεισόδιο της σειράς "Ζωγραφίζοντας μια ιστορία" θα το αναρτήσω.
Καλή εβδομάδα
@Άννα Το Ναύπλιο είναι ίσως η ομορφότερη πόλη της Πελ/νήσου.
Τρελή είσαι που μετακόμισες ή που μετακόμισαν οι δικοί σου στην Αθήνα.
Ευτυχώς που έχει όπως λές διατηρηθεί η παλιά μορφή της πόλης.
Όπως και να έχει το Ναύπλιο είναι ιδανικός προορισμός για Σ/Κ.
@dyosmaraki Θα το περιμένω με ενδιαφέρον.
Π΄νατως με βάση τις διηγήσεις των παλαιότερων σε τέτοιες ηλικίες παντρεύονταν και έμπαιναν στη ζωή.
Ευτυχώς, όοοοολοι οι δικοί μου άνθρωποι μένουν ακόμα εκεί... Οπότε το ότι ήρθα εδώ, είναι mea culpa και για πολύ ειδικούς λόγους. Τι τα θες όμως; Είναι τόσο κοντά, 1,5 ώρα, οπότε, πού με χάνεις, πού με βρίσκεις, απέναντι στο Μπούρτζι ή σε μια ε-κ-π-λ-η-κ-τ-ι-κ-ή διαδρομή, από την Αρβανιτιά στην Καραθώνα (ανάμεσα σε βουνό και θάλασσα!), που την κάνω κάθε τόσο και ησυχάζουν τα μέσα μου... Όταν τελειώνω κάθιδρη το... μαραθώνιο, είμαι άλλος άνθρωπος...
Την καλημέρα μου :}! Απλά ήθελα να το ξαναδιαβάσω, υπέροχο πόστ!
@Άννα Και η διαδρομή εκπληκτική και το Ναύπλιο καταπληκτικό. Είναι λογικό να σε ανανεώνει.
Εγώ δυστυχώς μέχρι τη Μονεμβάσια πρέπει να ταξιδέψω αρκετές ώρες, ειδικά αν δεν έχω το αυτοκίνητο και πηγαίνω με το ΚΤΕΛ.
Οπότε φτάνω πτώμα και επιστρέφω πτώμα.
@surrealist Με σκλαβώνεις ;)
Αρχικά οφείλω να σου αναγνωρίσω την πολύ καλή σου προσπάθεια αλλά κυρίως την εμπνευσή σου να μοιραστείς με όλους μας τις καταγραφές του Τσελεμπί.Είναι ενδιαφέρον να μαθαίνεις απο τον αντίπαλο κατακτητή σου,την γνώμη που έχει για τον τόπο σου αλλά και για τους ομοεθνείς σου.Απλά πιστευω πως αν ο Τούρκος είχε κατά νού,οτι κάποια ημέρα οι όμορφοι και καλωσυνάτοι άνθρωποι των βιλαετιών της αυτοκρατορίας, θα ξεσηκωθούν για να αποτινάξουν τον ζυγό,μάλλον κάπως αλλιώς θα περιέγραφε τα πράγματα.Χωρίς να έχω διαβάσει το έργο του (περιμένω την συνέχεια σου),θα τολμήσω να τον παρομοιάσω με τον κ.Μαμαλάκη και τα οδοιπορικά του.Η οπτική γωνία του ταξιδευτή δυνάστη,είναι εντελώς διαφορετική απο αυτή του αντίστοιχου δυναστευόμενου.Αυτό που μετράει είναι η εκτίμηση και ο αλληλοσεβασμός που μπορεί να τρέφουν οι δύο λαοί σε όμοιες και ουδέτερες συνθήκες.
Άναυδος! Όπως πάντα τα posts σου είναι κανονικό μάθημα και το συγκεκριμένο είναι εντελώς καινούργιο για μένα!
Τι να πω λακων... και πάλι ένα μεγάλο ευχαριστώ για την διαφορετικότητα των αναρτήσεων σου. Περιμένουμε την συνέχεια!
@Χ-μαν Δεν διαφωνούμε και ιδιαιτέρως.
Πιστεύω όμως πως δεν μας έβλεπαν τόσο ως κατακτητές αλλά ως "χωράφι τους", ως μέρος της αυτοκρατορίας τους για το οποίο ήταν υπερήφανοι.
Στην περίπτωση της Μάνης που θα ακολουθήσει ίσως και σήμερα το βράδυ δεν θα δείς περιγραφή Μαμαλάκη όπως εύστοχα είπες...
@Axis Mundi Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Απλώς προσπαθώ να δείχνω μια διαφορετική οπτική στη πράγματα κάτι που βλέπω και στα δικά σας ιστολόγια.
Όπως και να έχει η ανταλλαγή απόψεων έχει ενδιαφέρον.
Υπάρχουν και διαφορετικά πράγματα πέρα απο τα Dvd και τους Ζαχόπουλους.
Πέρασα να πω μια καλημέρα.
Θα συμφωνήσω πως υπάρχουν τόσα πράγματα που μπορούμε να συζητήσουμε πέρα από τα περί Dvd
Καλή εβδομάδα!
Καλημέρα και σε εσένα. Είμαι πιεσμένος αυτές τις μέρες και έλλειψα απο τα ιστολόγια σας.
Έχεις μια πρόσκληση στο blog μου...
Ατουταλέρ...
Οι παλές πληγές χρειάζονται διότι, περπατώντας στη ζωή, σκοντάφτουμε στις ουλές και διορθώνουμε το βήμα μας
καλα εγω νόμιζα πως ειχα ερθει για σχολια εδω...περιεργο! Για παμε και το υπόλοιπο ρε πατριδα. Πολύ καλη δουλειά εχεις κανει.
Λάκωνα,΄σε προτιμάω πιο ...light κι όχι τόσο βαρύ και ιστορικό
Τα λέμε δικέ μου
@river Είχα δεχθεί την ίδια πρόσκληση απο την Surrealist. Συγγνώμη αλλά δεν προλαβαίνω.
@Spyrosvlahos Σωστός για το πρώτο σχόλιο. Για το δεύτερο να σου πω πως τα πάντα είναι θέμα διάθεσης
@κορκο thanks Πατρίδα. Να και το δεύτερο μέρος
re polu wraios re....bravo..kai ithela na arxisw na diabzw ligo isoria..
Δημοσίευση σχολίου