Η ανάρτηση αυτή ενδεχομένως να προκαλέσει αντιδράσεις ή στην καλύτερη των περιπτώσεων απορίες. Στην πραγματικότητα όμως ο γράφων δεν θα κάμει τίποτα παραπάνω από το να τηρήσει αυτό που διατυμπανίζει στο ιστολόγιο του.
ΛΑΚΩΝ
"Σύγχρονοι νεκρικοί διάλογοι" Εμπνευσμένος τίτλος από το έργο του Λουκιανού "Νεκρικοί διάλογοι" όπου και καυτηρίαζε και χλεύαζε με ειρωνικό τρόπο την εποχή του αλλά και οποιαδήποτε αυθεντία του παρελθόντος. Σκοπός η όσο το δυνατόν Λακωνική κριτική και σάτιρα και η προβολή μιας εναλλακτικής θεώρησης."Ετούτη λοιπόν η ανάρτηση έχει ως θέμα της την κριτική σε μια ετικέτα.
Την Αρχαία Αθηναϊκή Δημοκρατία και το χρυσό αιώνα του Περικλή.
Και όταν ο γράφων ομιλεί για εναλλακτική θεώρηση έχει κάτι σαν το παρακάτω στο μυαλό του.
Ετικέτα πρώτη. Η αρχαία Αθήνα είχε δημοκρατία.-
Μόνο που από το 1500 π.χ και τον βασιλιά Ακταίο έως και το 507 π.χ και τον Κλεισθένη, το πολίτευμα της Αθήνας μόνο δημοκρατικό δεν ήταν.
- 1500 Βασιλεία Ακταίου.
- 1300 Βασιλεία Θησέα.
- 1100 Βασιλεία Κόδρα
- 624-632 Κυλώνειο Άγος και η αριστοκρατία του Δράκοντα.
- 632-507 περίπου έχουμε την τυραννίδα του Πεισιστράτου και την Τιμοκρατία του Σόλωνα
Συνεπώς η Αθήνα είχε βασιλεία και αριστοκρατία με μικρά διαλείμματα τυραννίδας και δημοκρατίας.
Ας δούμε όμως τώρα και την περίφημη αυτή εποχή.
Επί δημοκρατίας και ενώ οι Δωριείς έχουν βοηθήσει τους Αθηναίους να ξαναχτίσουν την πόλη από τα συντρίμμια που άφησαν οι Πέρσες, οι Αθηναίοι τους ξεγελούν και χτίζουν τα μακρά τείχη προετοιμάζοντας την κυριαρχία τους στον ελληνικό κόσμο.
Επί δημοκρατίας κυριαρχούν στη Σάμο και γενικότερα στο Αιγαίο με το στόλο τους και επιβάλλουν στους συμμάχους τους δυσβάστακτους φόρους αλλά και φιλοαθηναϊκές κυβερνήσεις.
Επί δημοκρατίας οι Αθηναίοι έχοντας καβαλήσει το καλάμι επιτίθενται στις Συρακούσες.
Επί δημοκρατίας θανατώνεται ο εβδομηντάχρονος φιλόσοφος Σωκράτης.
Στα τέλη του πέμπτου αιώνα διώκονται οι πνευματικοί άνθρωποι για τις ιδέες τους μεταξύ των οποίων οι Αναξαγόρας, Διαγόρας και Πρωταγόρας.
Επί δημοκρατίας περνάμε στο θρησκευτικού φανατισμού.
Μια εποχή που ξεκίνησε από τα λατομεία της Πάρνηθας για την κατασκευή του Παρθενώνα και τέλειωσε με τους Αθηναίους να σαπίζουν ως σκλάβοι στα Σικελικά λατομεία.
Και η ειρωνεία είναι πως χωρίς να το γνωρίζει ο Περικλής δημιούργησε τον τύμβο της Κλασσικής Ελλάδας. Την αμέσως επόμενη των εγκαινίων της Ακρόπολης κηρύχτηκε ο Πελοποννησιακός πόλεμος. Παρθενώνας δηλαδή είναι το μάρμαρο της ταφόπλακας των κλασσικών χρόνων αλλά και της ίδια της Αθήνας.
Το ίδιο καλάμι καβάλησε και η Σπάρτη ως νικήτρια του πολέμου και καταστράφηκε.
Ήταν η εποχή που τα οι σκεπές των σπιτιών της Σπάρτης γέμισαν κουκουβάγιες όπως καυστικά είπε ένας Σπαρτιάτης βλέποντας τη σήψη των συμπολιτών του...
"Η Δημοκρατία μας αυτό καταστρέφεται διότι κατεχράσθη το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια του λόγου ως ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία» - Ισοκράτης"
*Κουκουβάγιες: Ο Σπαρτιάτης εννοούσε το αρχαίο Αθηναϊκό νόμισμα το οποίο απεικόνιζε μια κουκουβάγια. Την ίδια κουκουβάγια έχουμε σήμερα στο κέρμα τους ενός ευρώ σε ανάμνηση της αρχαίας αθηναϊκής δραχμής.
35 σχόλια:
Εγώ για μια καλησπέρα πέρασα και έπεσα πάνω σε δίλλημα!!!
Καλησπέρα. Δεν μπόρεσα να μπω στο blog σου.(το έκανες private?)
Να λινκάρω το άλλο;
Όχι λάθος δικό μου. Μπήκα κανονικότατα..
Ευτυχώς που δεν υπήρχε Siemens επί Περικλή διότι θα τά 'βρισκαν σκούρα οι ιστορικοί.
Ενώ σήμερα που υπάρχει Siemens, έιδες τι ωραία δημοκρατία που έχουμε!
Δεν υπάρχουν αδιέξοδα στις δημοκρατίες, ποιος το είπε αυτό;
"Επί δημοκρατίας θανατώνεται ο εβδομηντάχρονος φιλόσοφος Σωκράτης".
Αυτόν τον υποχρεώνουν οι δημοκρατικοί να πιεί το κόνειο, γιατι ανήκε στους 10 προδότες αριστοκράτες της Πνίκας, που επιχείρησαν να ρίξουν τη δημοκρατία.
Τα άλλα που λέγονται δεν ισχύουν.
Κάνεις κάποια λογικά λάθη. Οταν μιλάμε για Αθηναϊκή Δημοκρατία, ενοούμε ΜΟΝΟ αυτη της εποχής του Περικλή, όχι τις άλλες.
Και θα σου πώ, ότι στα στενά πλαίσια των αθηναίων πολιτών, ήταν δημοκρατία. Τωρα διαβάζω τον Π. Κονδύλη, Ο Μαρξ και η Αρχαία Ελλάδα.
Την Αρχαία Αθήνα πρέπει να τη δει κανείς με τον ιστορικό φακό.
Διαβάζουμε τους κλασικούς, και επανερχόμαστε σ αυτούς, για να μην μας εντυπωσιάζουν οι εκάστοτε παπάρες, λέει με άλλα λόγια βέβαια ο Κονδύλης. Και ανάμεσα στους κλασικούς θεωρεί τους αρχαίους κλασικούς. Κανένα απολυταρχικό καθεστώς δεν πέτυχε μια τέτοια μοναδική συγκυρία ανάπτυξης, όλων των επιστημών απο τα γενοφάσκια τους, των τεχνών της αρχιτεκτονικής κλπ. κλπ. κλπ.
Αν δεις την κλασσική εποχή, όπως την βλέπεις, τότε πρέπει να διαγράψεις τον πολιτισμό εν γένει.
Χμμμμμ, δεν θα είχα και μεγάλη ένσταση, αν αυτο ενοείς.
Ο σημερινός πολιτισμός έχει αφετηρία την αρχαία κλασική εποχή.
Υπάρχουν τομείς που προχώρησαν απο τον 20 αιώνα και μετά, Θεωρία του Χαους του Επίκουρου.
Και τομείς που τελείωσαν εκει που άρχισαν: Ευκλείδιος Γεωμετρία.
Ετσι είναι. Αν δεν υπάρχε η κλασσική εποχή, ο κόσμος θα ήταν άλλιώς.
@Antzeta Φυσικά το κείμενο δεν γίνεται για να θάψει την κλασσική Αθήνα αλλά και τη Σπάρτη στη συνέχεια. Ούτε βέβαίως τη δημοκρατία.
Το νόημα του κειμένου για την ακρίβεια δεν σχετίζεται καν με την κλασσική εποχή.
Απλά να μην δεχόμαστε ταμπέλες έτσι άκριτα και να βλέπουμε πίσω απο τα γεγονότα.
Τα πάντα υπο εξέταση και κριτική.
Τα λάθη που έγιναν, η συντηρητική στροφή αλλά και τα εγκλήματα που συνέβησαν εκείνη την περίοδο οφείλονται κυρίως στον Πελ/νιακό πόλεμο.
Πάντως κάθε νεοέλληνας έχει την εντύπωση πως η Αθήνα είχε μόνο δημοκρατία και πως τα πάντα ήταν περίφημα εκείνη την εποχή.
@spyrosvlahos Πιστεύω πως η απάντηση μου στην Αντζέτα να σε κάλυψε. Είχαν πάντως και αυτοί τους χορηγούς τους αλλά φανερά.
Ας μην συγκρίνουμε το σημερα με το τότε γιατί άλλο λόφος του Φιλοπάππου και άλλο Όλυμπος...
Η δημοκρατία Σπύρο είναι ένα πολίτευμα που όλο το κυνηγάμε και όλο μας ξεφεύγει. Αδιέξοδα φυσικά δεν υπάρχουν όπως σωστά λες.
@Όλους Ας μην ξεχνάμε και την κριτική των ίδιων των αρχαίων.
Για αυτό βεβαίως λέγονται και κλασσικοί και για αυτό δεν θα ξεπεραστούν ποτέ.
"Η Δημοκρατία μας αυτό καταστρέφεται διότι κατεχράσθη το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια του λόγου ως ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία» - Ισοκράτης"
Τόσο επίκαιροι και διαχρονικοί...
Γεια σου Λάκων!
Καλό το θεμα αλλα τα τσουβάλιασες όλα μαζεμένα. Και επειδή το θεμα ειναι πολύ καλό, σπάστο, σε 5-6 ποστ.
Πάντως σε γενικές γραμμές, Ν'ΑΓΙΑΣΕΙ ΤΟ ΣΤΟΜΑ ΣΟΥ που λένε.
Τι εννοώ?
Εγω τον Παρθενώνα δεν τον βλέπω άσπρον αλλα κατακόκκινον.
Βαμμένον με το αιμα απο τις 10000 ΓΥΝΑΙΚΟΠΑΙΔΑ που εσφαξε ΣΤΟ ΓΟΝΑ ο Περικλέτος στη Μηλο και στη Σαμο.
Αυτά. -προς το παρόν-
Καταπληκτικός ο Ισοκράτης!!!!
Μόνο αυτο το κείμενο να αναρτησεις κάνεις ενα ποστ πρώτης γραμμής!!!
Οι χορηγίες ήταν υποχρεωτικές και ήταν ενας τρόπος άμεσης και δημοκρατικής φορολογίας, καθώς όσο πιο πλούσιος κανείς τόσο πιο μεγάλες οι χορηγίες του!
καλά το θύμησες!
@Γούφας Προσπαθώ να είμαι Λακωνικός.
Περικλέτος; Χμμ....
@Antzeta Μήπως να πούμε και το ότι κανείς δεν ελάμβανε πάνω από μια φορά αξίωμα;
Καμιά σχέση με τα πολιτικά τζάκια του σήμερα.
Γράφουν και γράφουν και ματαγράφουν βιβλία σήμερα.
Και λίγες μόνο λέξεις του Ισοκράτη θερίζουν.
Ας τις βάλουμε απέναντι στην ξύλινη γλώσσα των πολιτικών ή των δικηγόρων.
Όλο μιλάνε και όλο τίποτα δεν λένε...
ανέβηκες στα Προμήθεια φίλε?
Χωρίς να μηδενίζουμε «και δεν πρέπει»την παγκόσμια συνεισφορά του «δημοκρατικού» πολιτεύματος της Αθήνας
Πρέπει να ξέρουμε πως η κοινωνία αυτή στηριζόταν σε πολλαπλάσιο αριθμό δούλων. Οι δούλοι παρήγαγαν πλούτο για να φιλοσοφεί και να κάνει πολέμους η άρχουσα τάξη. Όμως δώσανε πολλά θετικά στην παγκόσμια κοινότητα. Όπως και η άλλη ελλιπής δημοκρατία των –όμοιων- πού παρεπιπτώντως κάποια της στοιχεία λατρεύω.
Τελικά η δημοκρατία ανα τους αιώνες μου μοιάζει με ένα λαστιχένιο βρακί που παίρνει τις διαστάσεις κάθε έδρας ανεξάρτητα από το μέγεθος, αλλά μόνο της άρχουσας τάξης.
Δηλαδή φίλε Διονύση η –δημοκρατία- είναι ένα βρακί για να κρύβει τις πομπές της η άρχουσα τάξη , όπως θα ‘λεγε και ο μπάρμπα Γιάννης από τα τρελά νερά.
“Η Δημοκρατία δεν είναι καθόλου θεμελιωμένη πάνω στην αρετή. Είναι θεμελιωμένη πάνω στην φιλοδοξία κάθε πολίτη που περικλείνει και την φιλοδοξία όλων των άλλων” (Βολταίρος)
Τώρα αν ο Περικλής υπήρξε ο πρώτος Αθηναίος πολίτης που κατάφερε να πείσει ότι οι φιλοδοξίες και οι ενέργειές του, εξέφραζαν και υπερκάλυπταν και τις φιλοδοξίες των υπολοίπων Αθηναίων, τότε ναι, μιλάμε για την Δημοκρατία και τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή.
@melitispineis Όχι δεν ανέβηκα. Και για να σου πω την αλήθεια δεν έχω ιδέα για το τι είναι τα Προμήθεια.
@Nikos Μελετώντας λίγο την αρχαία Αθηναϊκή κοινωνία βλέπω πως τελικά η εικόνα του δούλου είναι μακριά από αυτό που έχουμε σαν εικόνα σήμερα.
Στην πραγματικότητα δούλος ήταν αυτός που δεν είχε πολιτικά δικαιώματα και που δεν είχε δικαίωμα να πολεμήσει ή είχε βοηθητικό ρόλο στον πόλεμο.
Οι του Σύριζα δηλαδή θα επιθυμούσαν να ήταν δούλοι αφού θέλουν κατάργηση της θητείας.
Υπήρχαν για παράδειγμα δούλοι τραπεζίτες. Παρόλα αυτά σε σχέση με έναν Αθηναίο πολίτη που κυκλοφορούσε φορώντας κουρέλια ήταν ασήμαντοι όσο πλούσιοι και να ήταν.
Η δημοκρατία έχει χρησιμοποιηθεί ακριβώς με τον τρόπο που λες.
Πάντως αν εφαρμοστούν τα καλύτερα στοιχεία των δημοκρατιών Αθηναϊκού και Δωρικού τύπου η άρχουσα τάξη δεν θα μπορούσε να κρυφτεί και ούτε θα το ήθελε αλλά απεναντίας θα έβγαινε μπροστά.
Εξάλλου στην πραγματική δημοκρατία κανείς δεν μπορεί να πολιτευτεί πάνω από μια τετραετία...
@xman Εξαιρετικό το σχόλιο σου και το παράδειγμα σου.
Άλλος ένας λόγος για τον οποίο ο Περικλής ήταν τόσο σπουδαίος πολιτικός άντρας.
Κάνοντας το συνήγορο του διαβόλου θα μπορούσε κανείς να πει πως και ο Χίτλερ πέτυχε ακριβώς το ίδιο με τους Γερμανούς χωρίς βέβαια να συγκρίνουμε Χίτλερ και Περικλή.(όχι ιεροσυλίες)
Γενικότερα XMAN ο λόγος που ανέβασα μια τόσο ιδιόρρυθμη ανάρτηση είναι για να δείξω πως πάντα υπάρχει και η άλλη οπτική και πως τελικά κάτω από καλόπιστη κριτική πρέπει να βρίσκονται ακόμα και τα "όσια και τα ιερά".
Πάντα με καθαρό μυαλό βεβαίως αλλά και τίποτα να μη δεχόμαστε χωρίς να το εξετάζουμε.
Υπάρχουν σε γενικές γραμμές 2 σπουδαίοι πολιτισμοί στον κόσμο μας.
Ο Εβραικός και ο Ελληνικός.
Ο πρώτος είναι κυρίως υλιστικός και βασίζεται στην πίστη.
Ο δεύτερος βασίζεται στην γνώση, την παρατήρηση και την εξέταση.
Μου ταιριάζει ο δεύτερος και νομίζω πως τελικά όποιος σκέφτεται ελληνικά εξετάζει τα πάντα και δεν πιστεύει τίποτα χωρίς εξέταση.
Ο Νώε υπάκουσε στη φωνή του Θεού.
Ο Προμηθέας παράκουσε και έφερε τη γνώση στους ανθρώπους...
Καλησπερα φιλε Λακωνα.
Δυσκολη απαντηση,γιατι βαζεις πολλα θεματα μαζι!
Αλλα αμα δουμε καθαρα,αυστηρα μονο την περιοδο αυτη,τοτε λεω πως οντως ηταν χρυση εποχη.
Παρα τα οποια αρνητικα στοιχεια.
Ειναι δυσκολο βεβαια να την απομονωσουμε απο την υπολοιπη κλασικη περιοδο/εποχη,αλλα πρεπει.
Η δημοκρατια για μενα ,δεν ειναι κατι δεδομενο,καμια σταθερα.
Επηρεαζεται και αλλαζει μορφη κατα περιοδους.
Αναλογα με τις εξαρτησεις της εκαστοτε κοινωνιας.
Αλλωστε,πρεπει να δουμε ,ποτε και ποιοι ονομασαν την εποχη αυτη σαν χρυσο αιωνα.Μαλλον η Εσπερια προσφατα,οταν ειχε τελματωσει και δεν μπορουσε να παει παρακατω.Θεωρησε αυθαιρετα,πως η εξελιξη σταματα εδω,γι αυτο ονομασε κι εκεινη την εποχη κλασικη.Ομως η σκεψη προχωραει.Νεες ιδες ριχνονται στο τραπεζι.Προοδευουμε.Αλλα ειναι πολυ μικρη η ζωη μας,για να νοιωσουμε αυτες τις αλλαγες.Αυτες τις ασυληπτες αλλαγες σημερα.
Και για να κλεισω,θα πω τουτο:Ακομη μεχρι σημερα,τα μεγαλυτερα "εγκληματα",στις...δημοκρατιες γινονται.
Τα σεβη μου.
Λάκων νομίζω ότι το θέμα είναι άκρως ενδιαφέρον, μα πολύ ενδιαφέρον και σωστά δοσμένο!!
Την καλησπέρα μου, από τα καλύτερά σου πόστ!
Σ΄ευχαριστώ, τη φιλία μου!!
@Κώστας Όντως τα πάντα εξελίσσονται Κώστα και έτσι πρέπει. Ο περίοδος του Περικλή δεν είναι και η αγαπημένη μου αλλά αναγνωρίζω τα πολλά σπουδαία που συνέβησαν εκείνη την περίοδο καθώς επίσης και τις πολλές μεταρρυθμίσεις.
Και ναι στις δημοκρατίες και στο όνομα της έχουν συμβεί πολλά εγκλήματα.
Τελευταία πάντως και ιδιαίτερα μετά την πτώση της πρώην Σοβιετικής ένωσης και με το πρόσχημα της τρομοκρατίας κάνουμε βήματα προς τα πίσω.
@surrealist Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Άντε να δούμε και το επόμενο σου έργο στο οποίο είμαι σίγουρος πως θα τα πας καλύτερα. Το ταλέντο και η γνώση είναι δεδομένα.
Ειδες ομως ποσες αποψεις ακουστηκαν και καταγραφησαν; Δεν μπορεις πεις, ειναι και αυτο ενα δειγμα δημοκρατιας!..
(για τα αρχαια χρονια εννοω)
Εγω γιατι πιστεύω οτι να δεν ειχαν δοκιμαστεί εκείνες τις εποχές διάφορα πολιτικά συστήματα, δεν θα ξέραμε ποτέ αργότερα τι θα πει ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ;
@jordan Δεν έχεις και άδικο.
Μακάρι να μπορούσαν οι φωνές μας και οι απόψεις μας να ακούγονταν έτσι και στην πολιτεία.
Γιατί μέσω των εκπροσωπων μας αμφιβάλλω..
@tzonakos Πολύ ενδιαφέρον αυτό που λες. Θέμα ανάρτησης έθεσες :))
Εχω μερικές ενστάσεις στις θέσεις σου Λάκωνα αλλά όπως είπαν οι προλαλήσαντες είναι πολλά τα θέματα που θίγεις.
Κανείς δεν εννοεί πως η έννοια της Δημοκρατίας καλύπτει τις προηγούμενες περιόδους που κυριαρχούσαν τα πολιτεύματα της βασιλείας, της αριστοκρατίας και της ολιγαρχίας. Οταν αναφερόμαστε στην Αθηναϊκή Δημοκρατία προσδιορίζουμε μια πολύ συγκεκριμένη εποχή. Τον 5ο αι. και ιδιαίτερα την εποχή που κυβέρνησε ο Περικλής. Ψύγματα δημοκρατίας βρίκσουμε σε προγενέστερες περιόδους (αφού τίποτα δεν γεννιέται από το μηδέν) με τις πολύ σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έγιναν επί Σόλωνα και Κλεισθένη.
Επί Περικλή απλά για πρώτη φορά σε έναν κόσμο που διοικούνταν από βασιλείς και αριστοκράτες έφτασε στην Αθήνα κάθε πολίτης να έχει το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι, τομή σημαντική για την εποχή. Μέχρι τότε επί βασιλείας το δικαίωμα της βασιλείας ήταν κληρονομικό πήγαινε από πατέρα σε γιό. Επί αριστοκρατίας και ολιγαρχίας μπορούσες να εκλεγείς μοναχά εάν καταγόσουν από τζάκι. Οσο για τους δούλους ας μην ξεχνάμε να κρίνουμε κάθε εποχή συγκριτικά με την ίδια την εποχή της και όχι με το σήμερα. Εκείνη την εποχή λοιπόν συνηθιζόταν όλες οι χώρες και όχι μοναχά η Αθήνα να έχει δούλους. Ας μην εθελοτυφλούμε στο γεγονός πως η υπέρτατη ντροπή για έναν Αθηναίο πολίτη ήταν να στερηθεί τα πολιτικά του δικαιώματα και να μετατραπεί σε δούλο. Ας μην ξεχνάμε πως υπάρχουν καταγεγραμμένα περιστατικά όπου αλλοδαποί δούλοι κέρδισαν την ελευθερία τους με πρόταση του αφεντικού τους. Ας μην ξεχνάμε επίσης πως η μεταχείρηση των δούλων σαφώς δεν ήταν ίδια με την μεταχείρηση που είχαν στις εκτός Ελλάδας περιοχές. Ας μην ξεχνάμε επίσης πως στην αρχαία Αθήνα εάν κανείς δεν ήθελε να ασχοληθεί με τα κοινά τον ονόμαζαν "αχρείον" δηλαδή άχρηστο. Εξ ού και η κρατική ενίσχυση στους οικονομικά αδύναμους πολίτες προκειμένου να ενθαρρυνθούν να συμμετέχουν στην πολιτική. Εάν κανείς ήταν επιθυμητός μπορούσε να επανεκλεγεί δεν υπήρχε σχετική απαγόρευση. Μα προτιμούσαν περισσότεροι πολίτες να συμμετέχουν στην πολιτική παρά να εκλέγεται ο ίδιος πολίτης πολλές φορές.
Οσο για τον φίλτατο Γούφα δεν θα συμφωνήσω πως η Ακρόπολη είναι βαμμένη με αίμα. Την εποχή του Περικλή η ανάπτυξη των τεχνών και των επιστημών έφτασε σε υψηλότατα επίπεδα. Οταν πλέον άρχισε η φαγωμάρα και ο διχασμός με τους συμμάχους επειδή οι Αθηναίοι μέθυσαν από την εξουσία και έφτασαν στα όρια της αλαζονείας (της ύβρεως δηλαδή)(όπως στα παραδείγματα που αναφέρεις) τότε άρχισε η πτώση. Δεν έφταιξε επομένως η δημοκρατία του Περικλή μα η αλαζονεία των Αθηναίων μιας πολύ συγκεκριμένης εποχής (στα τέλη της κυριαρχίας τους). Για να μην πω πως κατά την άποψή μου φταίει και η δραστηριότητα των σοφιστών (έως ένα βαθμό) για τις αρνμητικές εξελίξεις που ακολούθησαν αργότερα στην Αθήνα αλλά αυτό είναι μια προσωπική μου εκτίμηση που έρχεται σε αντίθεση με τις επίσημες μελέτες και τους ισχυρισμούς περί θετικής τους συμβολής στην Αθηναϊκή κοινωνία.
Μόλις σήμερα διάβασα την ενδιαφέρουσα ανάρτησή σου εξ ου και το καθυστερημένο σχόλιο.
Την καλημέρα μου
....και συγγνώμη για το σεντόνι....
Και κάτι άλλο....η διαδικασία της μετεξέλιξης του αθηναϊκού πολιτεύματος σε δημοκρατικό ήταν αργή. Μπορεί να ολοκληρώθηκε επί εποχής Περικλέους όμως ήταν μία διαδικασία που είχε ξεκινήσει νωρίτερα με μέτρα όπως ο οστρακισμός, η ανακατανομή των πολιτών βασισμένη στον τόπο κατοικίας και όχι πλέον στην καταγωγή και άλλα....Για αυτό και μιλάμε για ολόκληρο τον 5ο αι.
Ελένη με πολλά απο τα τα λεγόμενα σου συμφωνώ.
Γενικότερα εγώ κατακρίνω τη σημερινή πρακτίκη του να λέμε όλοι πως το πολίτευμα της Αθήνας ήταν δημοκρατικό. Αυτό έχει περάσει στη συνείδηση όλων. Η Αθήνα είχε για ένα πολύ μικρό διάστημα δημοκρατία.
Ουδείς αμφισβητεί την ανάπτυξε των τεχνών και επιστημών και γενικότερα το κλέος της περιόδου.
Οι δούλοι εκτός αυτούς δεν ήταν ρες αλλά προστατεύοταν με νομοθεσία.
Αν κάποιος πείραζε δούλο η τιμωρία ήταν να πάθει το διπλάσιο κακό.
Τέλος λίγο πριν εισβάλλουν οι Πέρσες στην Αθήνα υπήρξε ψήφισμα του Δήμου των Αθηνών. Συγκεκριμένα προέβλεπε πως κάθε Αθηναίος πολίτης πρέπει να φροντίσει για την ασφάλεια των παιδιών του, των γονέων του και των δούλων του.
Δεν τους είχαν για πέταμα κοινώς.
Τέλος έχει δημιουργηθεί και άλλη μια τεράστια παρανόηση κάποιων θεμάτων.
Όντως στην Αθηναική αριστοκρατία έπρεπε να είσαι απο πολιτική οικογένεια.
Στη Σπάρτη η αριστοκρατία είχε να κάνει με τον άριστο πολίτη και όχι με τον πλούσιο. Εξάλλου στη Σπάρτη δεν υπήρχε καν νόμισμα και όλοι ήταν ίσοι.(Γυναίκες και άντρες)
Και κανείς φυσικά δεν παρέμενε για πάντα στην εξουσία παρά μόνο για μια περίοδο.
Τέλος η βασιλεία ήταν όντως κληρονομική μόνο που ο βασιλίας δεν είχε καμία εξουσία.
Ο θεσμός ήταν καθαρά για ψυχολογικούς λόγους αφού οι Σπαρτιάτες αισθάνονταν πως οδηγούνται στη μάχη απο απόγονο του Ηρακλή. Αυτό προκαλούσε τρόμο και στους εχθρούς.
Συνήθως ο βασιλιάς ζούσε ακόμα πιο φτωχά και λιτά απο τους λοιπούς για να παραδειγματίζει τους πολίτες.
Όπως εννοούμε τη δημοκρατία σήμερα δεν θα χαρακτήριζα σε καμία περίπτωση το πολίτευμα της Αθήνας δημοκρατικό αλλά μάλλον ανδροκρατούμενη δημοκρατία ή αδόκιμα ολιγαρχία των πολλών.
Δημοκρατία ήταν το πολίτευμα της Σπάρτης το οποίο κατα τη γνώμη μου ήταν και το τελειότερο και πλέον δίκαιο πολιτικό σύστημα όλων των εποχών.
Για αυτό φυσικά είναι και το μακροβιότερο πολίτευμα στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Χωρίς στάσεις, χωρίς εξεγέρσεις χωρίς καν να υπάρχει μοιχεία στην πόλη. Τα δικαστήρια στην ακμή της Σπάρτης είχαν σχεδόν αφανισθεί αφού δεν υπήρχε ανάγκη για δίκες.
Και δεν είναι τυχαίο πως όταν οι Σπαρτιάτες καβάλησαν το καλάμι και "Αθηνοποιήθηκαν" ηττήθηκαν απο τους Θηβαίους και όχι απο τη λοξή φάλαγγα του Επαμεινώνδα.
Φυσικά το μοντέλο της Σπάρτης ήταν δίκαιο και καλό μεν για τους Σπαρτιάτες αλλά άδικο για τους γείτονες της Σπάρτης πχ το Άργος.
Όπως είπε κάποτε και ένας Σπαρτιάτης "το καλύτερο πολίτευμα είναι αυτό που όλοι αγωνίζονται για την αρετή χωρίς να στασιάζουν".
Την ιστορία όμως την γράφουν οι νικητές...Οπότε...
Δημοσίευση σχολίου